فروش کتاب، هنر میخواهد
فروش کتاب کار هنرمندانه ای است و کتاب اگر چه کالایی فرهنگی است، اما مثل محصولات صنعتی، غذایی، مصرفی و… برای معرفی در سطح جامعه و فروش بهتر به تبلیغ نیاز دارد.
فروش کتاب حلقههای مفقوده تجارت کتاب در ایران
فروش کتاب حلقههای مفقوده تجارت کتاب در ایران به شمار میآید که هنوز بطور شایسته، جدی گرفته نشده است.پایین بودن شمارگان کتابهای منتشر شده، ضعف بنیه مالی ناشران و گران بودن تبلیغات رسانهای و محیطی از جمله دلایل کمرنگ بودن بازاریابی تجاری در عرصه نشر کشور است.
با توجه به موانعی که بر سر تبلیغ کتاب در جامعه سر راه نویسندگان و ناشران وجود دارد، آنان به راههای تازهای در این عرصه روی آوردهاند که با وجود ساده بودن، بسیار موثر است. اگر چه بیشتر این شیوههای تبلیغی و بازاریابی، برای سالهای طولانی در دیگر کشورهای جهان تجربه شده و امتحان خوبی هم پس دادهاند، اما درایران تنها در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و بتدریج در حال رواج پیدا کردن هستند.
در واقع تنها چند سال است که ناشران ایرانی دریافتهاند که فروش کتاب به ۲ معناهنر است؛ اول آن که تبلیغ و ارائه کتاب باید با ظرافتهای هنری، ابتکاری و جذاب همراه شود و دوم آن که کاری سخت است و به اصطلاح هنر میخواهد.
نیاز به حمایتهای دولتی
با آن که ناشران خصوصی در شیوههای جدید بازاریابی خود چندان به حمایتهای دولتی چشم ندوختهاند، اما بیشک با ورود نهادهای دولتی به این روند، این جریان شتاب فزونتری یافته و موفقیت بیشتری پیدا میکند. بویژه این حمایت میتواند در وادی اطلاعرسانی و نقد و بررسی کتابها در رسانههای عمومی و مراکز فرهنگی دولتی اتفاق بیفتد.
محسن پرویز، معاون فرهنگی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین ارتباط میگوید: گاهی هدف از تبلیغ، تنها اطلاعرسانی درباره کتابهای چاپ شده است و بعضی وقتها تشویق مخاطب به خرید کتابی خاص هدف اصلی به شمار میرود.
ایجاد فضای گرم کتابخوانی، اطلاعرسانی در باره عناوین چاپ شده، نقد و بررسی کتابهای روی پیشخوان کتابفروشیها و… تبلیغاتی از این دست وظیفه مسلم نهادهای دولتی است.
ناشران حق دارند در انتظار حمایتهای دولتی باشند. یعنی دولت ساز و کاری را پیشبینی کند تا اطلاعرسانی درباره کتاب منتشر شده، با تکیه بر برتریهایی که دارند، فراهم شود.
البته با توجه به آمار بالای چاپ کتاب در کشور، طبیعتا اطلاعرسانی درباره تمام کتابها خارج از توان نهادهای دولتی است و برای همین باید دست به انتخاب بزنند. این انتخاب باید ملاک و معیاری داشته باشد که کیفیت برتر، مهمترین عامل آن است.قطعا معرفی کتاب از سوی وزارت ارشاد به نوعی در خانوادهها برای تهیه کتاب ایجاد اطمینان میکند که این خوددر نهایت به افزایش مطالعه در بلندمدت خواهد انجامید.
جشنوارههای خرید کتاب
کتابخوانها معمولا تنها در ایام نمایشگاه بین اللملی کتاب میتوانند از تخفیف خرید استفاده کنند. با این حال،تعدادی از کتابفروشیها در ایامی خاص نیز امکان خرید با تخفیف را برای مشتریان خود فراهم میکنند. شانس موفقیت این حراجها زمانی بیشتر میشود که ناشران یا کتابفروشان در یک اقدام هماهنگ دست به کار شوند.